Information om Corona-virus
Corona-virus er en virus, der startede i Kina og som har spredt sig til mange lande i Europa og over hele verden.
Corona-virus er en ny sygdom. Den kaldes også COVID-19. Det er det videnskabelige navn på virussen.
Mennesker med Corona-virus:
- har feber
- de hoster
- de har svært ved at få vejret
Hvis du føler dig sådan, så er det ikke sikkert, at du har Corona-virus.
Det kan også være en normal influenza.
Men du skal ringe til din læge og fortælle hvordan du har det.
Der er nogle ting, du kan gøre for ikke at få Corona-virus.
Du kan:
- vaske dine hænder tit eller bruge håndsprit
- hoste eller nyse i dit ærme – ikke i dine hænder
- lade være med at give håndtryk, kindkys og kram
- sørge for at gøre godt rent og luft ud hver dag
- hvis du er gammel eller syg så hold afstand til andre mennesker
Du skal ikke tro på alt hvad du læser på for eksempel Facebook. Det bedste du kan gøre er at følge eksperternes anbefalinger. Kig for eksempel på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.
Læs mere
Coronasmitte.dk - De danske myndigheders samlede informationer om coronavirus/covid-19
Symbolstøttede kommunikationstavler om Corona-virus fra ISAAC Danmark
Inclusion Europes letlæste tekst om Corona
