Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Covid-19- erfaringer fra handicap-organisationer

Danske Handicaporganisationer (DH) udgav lige før jul en rapport om mange af de forskellige erfaringer, som DH og DH’s medlemsor­ganisationer har gjort sig i forbindelse med Covid-19 pandemien

NYHED

Af Arne Ditlevsen

Rapportens materiale er indsamlet i perioden juli-oktober 2020. Til rapporten har 22 af DH’s medlemsor­ganisationer, herunder Lev, bidraget med deres erfaringer og anbefalinger.

Medlemsorganisationerne har forholdt sig til kommunikation under Covid-19 mellem myndigheder og mennesker med handicap; Offentlige institutioners håndte­ring i forhold til nedlukningen af samfun­det; Offentlige institutioners håndtering i forhold til den gradvise genåbning af samfundet og medlemsorganisationernes roller og rammevilkår.

Ud fra de mange bidrag har DH udledt en række anbefalinger til bedre håndtering af fremtidige sundhedskatastrofer og i det hele taget bedre samarbejde generelt mellem de civile organisationer og myndighederne.

Et par organisationer fremhæver, at informationen har været svært tilgængelig for personer med kognitive handicap.

Udpluk fra rapporten

Anbefaling: Tættere samarbejde

Fremadrettet er der stort potentiale i et tættere samarbejde mellem handicaporga­nisationer og myndigheder. Handicaporga­nisationerne kan nå langt ud til mennesker, som er særligt sårbare, og myndighederne kan trække på organisationernes viden til løbende at præcisere og forbedre retnings­linjer og kommunikation, hvis der opstår usikkerhed.

Medlemsorganisationernes mulighed for at give rådgivning i forhold til de speci­fikke udfordringer, deres medlemsgruppe oplever, kunne forbedres ved, at organisa­tionerne let har adgang til eksperter, som kan hjælpe med konkret faktuel viden, og ved at myndighederne sikrer, at organisati­onerne får alt relevant information direkte og hurtigt.

Der har manglet læse-let kommunika­tion, synstolkning, skrivetolkning, konse­kvent døvetolkning, mulighed for e-mail og chat osv. Offentlige myndigheder bør konsekvent tænke mennesker med kom­munikationshandicap ind i deres krisekom­munikation og beredskab og invitere til en dialog med handicapbevægelsen om det.

Anbefaling: Social beredskabsplan

I bakspejlet var den første nedlukning af socialområdet for voldsom med afledte negative konsekvenser for udsatte gruppers trivsel, fysiske form og tryghed. Organi­sationerne oplevede desuden (for) stor variation i, hvordan implementeringen foregik rundt om i landet, og for langsom justering efterhånden som den uensartede praksis blev tydelig. Der bør udarbejdes en social beredskabsplan, så man kan imødegå udfordringer i kommende krisesituationer.

Anbefaling: Tydeligere retningslinjer

Fremadrettet er der behov for mere tyde­lige retningslinjer til kommuner, institu­tioner og organisationer om, hvordan en nedlukning eller genåbning konkret skal håndteres, så nedlukningen/genåbningen foregår nogenlunde ensartet, ikke efterlader for meget usikkerhed, og der ikke foretages flere restriktioner end nødvendigt.

Anbefaling: Mere dialog om hjælpepakker

Det er meget positivt, at civilsamfundet fik hjælpepakker, og at der blev tilført midler til handicapbevægelsen i for­bindelse med den politiske aftale om initiativer for udsatte grupper. I forhold til hjælpepakkerne ønsker handicapor­ganisationerne mere dialog eller høring i forbindelse med tilrettelæggelsen, så man indholdsmæssigt og tidsmæssigt sikrer, at de dækker efter hensigten

Artiklen blev bragt i Lev Magasinet nr. 1 2021

Følg debatten på Facebook

Besøg Levs side på Facebook og følg eller i deltag i debatten om netop dette emne.

Lev Magasinet 1 2021

- Portræt: Louise og Jakob måtte give slip på deres datter
- Tema: Erfaringer fra et år med corona
- Dele af handicapområdet kan og bør fjernes fra kommunerne